Tiden er vår venn

Når noen man er glad i dør, føles det som om tiden stopper opp. Livet settes på vent – det er som om noen har trykket på pauseknappen. Ingenting annet betyr noe. Det oppstår et voldsomt vakuum, et enormt tomrom. Sorgen og savnet er overveldende.

Sorgen oppleves fysisk; som et konstant press i brystet, en følelse av uro i magen og klump i halsen. Dette døyves selvsagt etterhvert som tiden går, man lærer seg jo å leve med savnet. Tiden er i så måte vår venn. Men et bilde eller en lukt kan plutselig få deg tilbake i tid, til en tid der hunden fremdeles var i live og en stor del av din hverdag.

Da kan tårene igjen presse på. Selv etter mange år. Jeg har nok litt vel lett for å dvele ved ting som har vært. Det er ikke alltid så bra. Det skal selvsagt være tid og rom for ettertanke, men man må også prøve å se fremover.

Sorg er tungt arbeid. Å ta «fri» fra sorgen er viktig innimellom. Det er slettes ikke lett, jeg har en tendens til å få dårlig samvittighet om det plutselig går noen minutter der jeg har tenkt på noe annet. Det betyr jo ikke at man er kommet over sorgen, for den går i bølger og slik vil det være en stund fremover. Men for å takle sorgen er det viktig med små avbrekk, slik at man får styrke til å komme gjennom de tyngre dagene når de kommer.

Savn og sorg er prisen å betale for all kjærlighet man har følt.

Denne nydelige blomsten hang på døren da jeg kom hjem ❤️
6 kommentarer
    1. Hei Vibeke.
      Så kjekt å se at du fremdeles skriver 😊 Nærmer seg et år siden jeg mistet “skyggen min” bamse. Fremdeles blir savnet så stort til tider at det føles helt ferskt. Var godt å lese de siste innleggene dine. Er ikke bare meg liksom ☺️🐶🐕 Fin blogg du har. Hilsen Hege (flekke 😉)

      1. Så koselig å høre fra deg! 😃 Trist å høre at du også har mistet din. De etterlater seg store spor disse små… 💔 Håper det står bra til med deg!

        Klem fra meg

    2. Alltid trist å miste et kjæledyr enten på grunn av høy alder eller sykdom. Sorg mildnes ettersom tiden går.
      Jeg har ikke dyr grunnet allergi hos et familiemedlem.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg