Koronahunder

Dyr er blitt en forbruksvare. Antall omplasseringer av hunder har økt med over 70 prosent og vi ser det jo også hver eneste vår og sommer, alle disse stakkars kattene som enten blir forlatt eller dumpet.

Jeg klarer ikke forstå denne bruk- og kast-mentaliteten som råder. For meg er en hund (eller katt) et høyt elsket familiemedlem.

Jeg skulle så inderlig gjerne ønsket at folk tenkte seg bedre om før de gikk til anskaffelse av dyr. En hund kan jo leve i ca 12-15 år og det er noe man ta med i betraktningen når man vurderer å få seg et kjæledyr. Det er ikke bare noe man kvitter seg med når man har gått lei eller det oppstår problemer. Det er tross alt snakk om levende vesener som kan føle både sorg, smerte og glede.

Det var mange som valgte å kjøpe valp da de ble sittende på hjemmekontor. Flere av disse hundene sliter i dag pga manglende sosial trening i oppveksten. De har utviklet forskjellige adferdsproblemer, som redsel, aggresjon og separasjonsangst. Dette viser bare hvor lite gjennomtenkt et slikt kjøp er.

En valp som ikke blir stimulert eller sosialisert, vil utvikle uønsket adferd. Dersom de aldri har blitt trent til å være alene hjemme, sier det seg selv at det vil bli problemer den dagen eieren må tilbake på jobb igjen. Har de aldri truffet andre mennesker eller hunder, er det ikke det spor rart at de kan reagere enten med redsel eller aggresjon. Jeg tenker at her kunne eierne lagt ned en innsats selv om mye var nedstengt. Om man ikke kunne ha besøk hjemme, kunne man  for eksempel latt valpen få hilse på andre mennesker og dyr ute.

Dessverre tror jeg mye av problemene skyldes manglende kunnskap. Man har rett og slett ikke satt seg grundig nok inn i hva det vil si å ha hund. Impulskjøp er sjeldent av det gode og spesielt ikke når det kommer til dyr.

7 kommentarer
    1. Dette skrev jeg om allerede tidlig i lockdown og har postet flere innlegg i ettertid. Tror nok ikke det er manglende kunnskaper det handler om, men at folk er egoister og gir faen i dyreliv, rett og slett.

      1. Skal gå inn på bloggen din og se om jeg finner de 👍🏻 Mange er nok egoister ja, og så tror jeg også mye står på viljen. Mange gidder rett og slett ikke sette seg inn i hva det vil si å ha dyr.

    2. Jeg er av samme oppfatning som Bunny her. Folk skal bare ha en hund eller katt, og tenker ikke på at dette er et levende vesen med følelser akkurat som oss. Uten sosialisering og kjærlighet er det ikke rart at disse stakkars dyrene får problemer. Jeg får vondt i hjerte når jeg tenker på hvordan de blir behandlet… Da jeg sa ja til å ta til meg kattene mine, var jeg fullstendig klar over at det kom til å påvirke livet mitt i mange år fremover. Noe det også har gjort, siden jeg fortsatt har en av dem som nå er over 13 år gammel. Kanskje det burde være strengere å skaffe seg et dyr, og da tenker jeg at man faktisk må igjennom et opplæringsprogram i forkant av at en hund eller katt flytter inn. Bare en tanke 🤔

    3. harregud, det er så sant alt dette du skriver
      og spesielt dette med seperasjonsangst.
      jeg selv har bodd hjemme og trakket hjemme hele dagene når jeg fikk min hund. og nå når jeg har begynt på skole fikk jeg mega problemer , og hunden har hatt en heftig turn i hverdagen sin.
      jeg har skrevet litt om seperasjonsangst tidligere , og under treningen av dette her. jeg har måttet satt opp overvåkningskamera , fordi han har vært så fyll i angst og hylte hele dagen og når han blir så ivrig når jeg kommer hjem skader han seg selv.
      så jeg har måtte bruke flere mnd nå på trene han , jeg har jo også seprasjons angst mtp å gå fra han. hehe. men poenget mitt er at slike ting et ingenting å spøke med, dyr er liv og de føler og skal ikke være en forbruksvare eller en midlertidig løsning for oss mennesker. de er dypt elsker familiemedlemmer , som har like mye rett som meg å ligge godt i en seng ,og sofa. hos meg også. 🤎 det er godt du får det frem i lyset. 🤎 helt sinnsykt, korona hunder. off.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg