Ført bak lyset

Det er underlig at mennesker man har hatt på sin venneliste i flere år, plutselig viser seg å være noen helt andre enn det de har gitt seg ut for å være. Dette viser bare at man aldri skal dømme uti fra hva enkelte legger ut for det kan være mer til historien enn det som kommer frem.

Jeg fikk en melding for ca 14 dager siden fra en fb-venn. Jeg har aldri møtt personen, men vi har en del felles bekjente. Skal være ærlig å si at jeg har syntes synd på vedkommende for hen har virket veldig ensom etter at hen mistet både ektefellen og hunden. I hvert fall hadde jeg sendt  vedkommende noen trøstens ord og plutselig kom altså denne meldingen: vedkommende hadde tannverk, satt alene og ingen kunne låne penger til tannlege. «Ingenting du kan gjøre noe med». Følte dette var ubehagelig, men samtidig hørtes det jo reelt nok ut.

Det endte med at jeg lånte vedkommende 300kr. Så gikk det noen timer og en ny meld kom: hen hadde tatt feil av summen og trengte 100 kr til. Jeg vippset. Tenkte i mitt stille sinn at om jeg aldri så noe mer til disse pengene, kunne jeg klare å leve med det.

Etter dette ble det et evig mas. Om hen kunne låne 400 til medisiner, 300 til ditt og datt. Nå svarte jeg nei, dessverre, jeg er ganske skrapt selv nå osv. Til slutt spurte jeg om hen ikke kunne av barna? Men nei, det gikk ikke for de hadde nok av utlegg. Vel, svarte jeg, jeg skal selv inn med bilen så jeg har ikke noe å låne ut.

Da det kom nok en melding, svarte jeg ikke. Tok i stedet kontakt med en bekjent i samme miljøet og lurte på om hun kjente til vedkommende. «Har hen spurt deg om å låne penger?, var svaret jeg fikk.

Det viste seg altså at vedkommende hadde sendt omtrent likelydende meldinger til oss begge. Senere fant vi ut at det også var sendt til andre og flere hadde lånt ut penger.

Jeg konfrontere vedkommende og endte med å bli blokket.

Så slik gikk det. Jeg anser de pengene som tapt, men er sjeleglad jeg ikke lånte hen mer. Det hadde jeg uansett ikke gjort.

Lurer jo på hva som er galt med slike mennesker, hva som får dem til å lure andre slik. Jeg hadde aldri trodd dette om vedkommende selv om jeg ikke kjenner hen personlig. Håper bare ikke hen klarer å lure flere.

7 kommentarer
    1. Jeg lurer på hva som får folk til å låne penger til vilt fremmede mennesker, da kan man jo like gjerne si «her, værsågod, dette er en gave fra meg».

      1. Helt vilt fremmed er jo ikke vedkommende. Vi er i samme (eller har vært) i det samme hundemiljøet. Har mange felles fb-venner. Jeg ville aldri lånt ut penger til totalt ukjente mennesker. Slik enkelte har gjort og nå sitter med milliongjeld. Det forstår heller ikke jeg for på et tidspunkt må det skurre noe voldsomt.

          1. Nå har jeg også gitt et økonomisk bidrag til en medblogger jeg heller aldri har møtt og det vet jeg at jeg ikke er alene om. Man vil jo helst tro det beste om folk og hjelpe om man kan. Men men. De 400 kr gjør meg ikke ruinert, men jeg kommer neppe gjøre det igjen, for å si det slik.

    2. Hvordan er det mulig??? Trist å bli ført bak lyset på den måten ❤ Vedkommende tenker ikke over at andre mister tilliten til ham/henne.

      Det å låne penger fra vilt fremmede er jo i seg selv et rop om hjelp.

      Ønsker deg en kjempefin mandag, og ei kjempefin og god uke ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg