Kan hunder føle sorg?

I dag er det offisielt høst – i hvert fall i følge kalenderen. Men her i Bergen tror jeg vi kan avlyse høsten inntil videre. Solen skinner og temperaturen har ligget på omkring 18-19 grader, og slik skal det være til langt ut i neste uke.

Vi har vært på en liten tur, Embla og jeg. Hun var godt stresset i dag også da jeg kom hjem, men det er jo en omveltning også for henne dette. Hun er i sorg, hun som jeg.

Det har vært forsket på dette med hund og sorg, og ulike studier viser faktisk det at syv av ti hunder blir deprimert når de mister en annen hund de har stått nær. Det er blitt rapportert om negative endringer i adferd som tap av matlyst, trøtthet og større hengivenhet. Noen utagerer også ved å bjeffe mer.

Embla har god appetitt, men hun virker generelt mer nedstemt. Jeg ser at hun reagerer når jeg er lei meg, så tror helt klart at dyrene også påvirkes av eierens sinnsstemning. Det er nok en kombinasjon; av egen sorg og eiers følelser. De er jo ekstremt vâre.

Akkurat som oss mennesker, trenger også hunden mye omsorg i en sårbar fase. Jeg koser vanligvis masse med Embla – hun elsker å bli klappet på magen – men gir henne litt ekstra oppmerksomhet nå. Vi har dessverre ikke kommet oss på de helt gode turene pga mye bringing og henting denne uken, men til helgen skal det bli en bra tur. Det tror jeg vi begge har godt av.

5 kommentarer
    1. Ja hunder sørger, de har mer kjærlighet i seg enn vi mennesker har, derfor tror jeg faktisk sorgen er sterkere hos dem. Gi henne masse masse kos og oppmerksomhet ❤️

      1. Du, det har jeg tenkt mange ganger. For ikke å snakke om hvor lojale de er ❤️ Hun får masse kos og jeg gleder meg til å få være mye sammen med henne i helgen.

    2. Hunder og andre dyr sørger som vi gjør, når enten en hundevenn dør eller en eier. Da må vi bare være der for dem, og gi dem mye omsorg og kos ❤️ Det er ikke mye som minner om høst her i Oslo heller, men i dag har temperaturen vært lavere og litt kjølig. Ellers er det sommergrønt på trærne. Ønsker deg og Embla en fortsatt fin fredda, klem 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg