Prinsessen og sjamanen

Jeg har bestandig hatt sansen for prinsesse Märtha. Hun har alltid virket å være et usedvanlig varmt menneske og jeg har virkelig beundret hennes mot. Mot til å være seg selv og stå for det hun tror på, vel vitende om at hun stiller seg selv for hogg. Jeg har også forsvart henne mot all den latterliggjøringen som florerer i kommentarfeltene. Liker dårlig når andre som overhodet ikke kjenner henne, setter diagnose og omtaler henne som om hun skulle vært gal. Selv fra kirkelig hold har kritikken haglet, noe jeg har funnet litt småkomisk i og med at det ikke er så helt håndgripelig det de prater om alltid heller.

Selv tror jeg hverken på engler eller jomfrufødsel, men jeg respekterer de som gjør det. Så lenge respekten også går andre veien. Har hatt noen diskusjoner med andre der bibelversene blir brukt som bevis for sannheten og da blir det håpløst. Men det var en digresjon.

Hun har virkelig ikke valgt en enkel vei, Märtha. Og enklere ble det ikke da Durek Verrett kom inn i bildet. Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal synes om han. Jeg kjenner han ikke annet enn av omtale som de fleste andre, så personen Durek kan jeg vanskelig si noe om. Det han driver på med derimot, kan jeg ha en formening om.

Som andre reagerer også jeg kraftig på disse uttalelsene han har kommet med når det gjelder barn og kreft, avtrykk i vagina, at han kan snu atomer osv. Når han blir konfrontert med dette, er han selvsagt enten feilsitert eller ting er tatt ut av kontekst. Hans ord. Jeg opplever han som en som har lett for å lefle med sannheten. Han uttalte at kongeparet elsket ham – på et  tidspunkt der de ennå ikke hadde møtt ham! Han påstår han er halvt norsk, noe som er langt unna sannheten. Han har riktignok norske aner, ene oldemoren var født på Sagene i Oslo. Og så reagerer jeg på bruken av tittel, han omtaler Märtha stadig vekk som prinsesse. Det får meg til å betvile hans hensikter. Er de så oppriktige og ærlige? Hans kunder og omgangskrets er rike og berømte mennesker, og en ekte prinsesse gjør ikke akkurat interessen rundt han noe mindre.

Märtha vil for alltid være kongens datter og jeg tror ikke at det å miste prinsessetittelen ville gjort det noe annerledes. Men jeg reagerer litt på naiviteten hennes – det var for eksempel hennes idé om å kalle den ene foredragsturneen «Prinsessen og Sjamanen». Hun burde jo forstått at det ville skape kontrovers. Må si jeg synes hun har utvist en dårlig dømmekraft. Og i og med at hun aldri selv går ut og tar avstand fra det forloveden uttaler, må man jo gå ut fra at hun er enig med han. Slik tenker jeg i hvert fall. Da kan jeg forstå at flere og flere av disse foreningene der hun er høy beskytter, velger å bryte med henne.

Jeg synes oppriktig synd på kongeparet. På ene siden er de foreldre og som alle andre foreldre, ønsker de det beste for barna sine. Når barna har det godt, har de det godt. På den annen side har de rollen som Norges kongepar og må ta hensyn til det.

Kan ikke helt fri meg for å dra paralleller til en annen keiserlig familie der en kvakksalver fikk innpass. Tenker på den russiske tsarfamilie og Rasputin. Hans innflytelse på tsarinaen fikk fatale konsekvenser. Nå er heldigvis ikke Märtha tronarving, men det kunne jo lett ha vært det som var realiteten. Og hva da?

Faksimile fra VG
9 kommentarer
    1. Godt reflektert må sies. I bunn og grunn er vel hverken Prinsessen eller sjamanen verre enn noen andre, vi er i 2022 – det er ‘in’ å være «koko» 😜

    2. Jeg synes de to passer godt sammen. Durek har lyst til å være kongelig. Märtha har lyst til å være folkelig. Sammen havner de et eller annet sted midt imellom. Så kan de tilbringe sine dager med å fantasere om engler og åndenes rike.

      1. Synes du Durek virker så folkelig? Han som selv har uttalt at han er en hybrid av reptil og Andromeda? 😳 Men ja, det virker som de to passer sammen. Kan ikke helt se Märtha for meg med en gjennomsnittsnordmann i hvert fall.

    3. Jeg har alltid likt Märtha for at hun faktisk er folkelig. Fnisete og rødmende under intervjuer osv. Kan ikke påstå at hennes valg av livspartner er noe jeg syntes så mye godt om. Jeg blir både sint og irritert på uttalelsene han, og har mange ganger lurt på om mannen er helt vel bevart. Noe som gjør meg skikkelig forbannet er at han kaller det norske folk rasister 🤬 Jeg bryr meg mindre om hvilken hudfarge han har, for det har ingen betydning. Det er det som kommer ut av munnen hans jeg og flere med meg ikke liker.

      Håper du får en fin midtiukendag, klem 🤗

      1. Ja, det med at han mener hovedgrunnen til all kritikk er fordi han er svart, irriterer også meg. Da har han ikke skjønt stort. Nei, det er noe med den mannen jeg ikke kan like. Han virker ikke oppriktig.

        Ha en fin lillelørdag, Vera 😘

    4. Det er virkelig ikke bra for Märtha alt det her ……har alltid likt henne og at hun er ganske så vanlig! Sjamanen har jeg ikke så mye til overs for – ikke fordi han er svart – men fordi han er en fyr med urent mel i posen, sleipt…… 🙁

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg