Morgentanker

Morgenstund. Ikke tull i grunn hehe. Hvis man kan kalle det morgenstund da… klokken har passert 10. Men – det er søndag og jeg pleier ikke være oppe såpass tidlig i en helg.

Jeg har et sovehjerte av de sjeldne. Dessverre gjelder ikke det alltid på kvelden når jeg burde få sovet, men om morgenen DA sover jeg godt! Da er jeg så inni søvnen at jeg knapt hører alarmen. Derfor burde jeg jo klart å stå opp til noenlunde skapelig tid også i helgene slik at jeg kom inn i en god rytme. Burde burde burde. Er så mye man burde, men ikke alltid klarer. Så kommer den dårlige samvittigheten. Til hvilken nytte, spør jeg meg? Det burde (ja, der kom den igjen) holde at man gjør sitt beste.

Psykologen min sa det var viktig å skille mellom ekte og falsk dårlig samvittighet. Dersom man gjør noe som kan gå ut over andre, ja da er den dårlige samvittigheten som oppstår, ekte. Men dårlig samvittighet fordi man ikke orker å støvsuge en dag? Eller gå tur? Det er jo bare tull og man straffer seg selv unødig. Likevel er vi mennesker eksperter på nettopp det. Vi er vår egen verste dommer.

Jeg har overnattet hos mine foreldre i natt. Det var så lenge siden nå og jeg følte bare for å ta det med ro. Det ble en stille, rolig og koselig kveld. Søvnen ble så som så da, men men.

4 kommentarer
    1. Jeg er heldigvis pensjonist, og kan stort sett sove så lenge jeg vil om morran. Ellers tar jeg med meg lærdommen fra psykologen din. Det med dårlig samvittighet. Jammen sant. Jeg har faktisk blitt bedre/flinkere med åra til ikke å ha dårlig samvittighet. Men så har jeg mer tid til rådighet i det daglige også da..

    2. En av fordelene med å bli pensjonist, er at jeg kan styre både natten og dagen selv. Jeg er jo ei ordentlig Nattugle og har nok alltid vært, men når jeg var i jobb måtte jeg være morgenfugl. Har alltid alarmen på 9, sånn at jeg ikke sover bort dagene å så tar jeg heller en liten strekk i løpet av dagen om det er behov. Ønsker deg en fortsatt fin søndag, klems 🤗

      1. Akkurat det med å kunne styre dagene og nettene som man ønsker, er noe av det jeg ser frem til den dagen jeg blir pensjonist. Er sånn i tvil da når jeg kommer gå av. Blir nok ikke ved 62, men klarer heller ikke tanken på å stå til jeg er 67… klem tilbake 😘

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg