Et mektig syn i natten

I går kveld fikk jeg endelig se de med egne øyne; de tre hjortene som går rundt i området her. De sto rett utenfor stuen min! Det var altfor mørkt til at jeg fikk tatt noen gode bilder og de forsvant fort da jeg gikk ut i hagen. Jeg prøvde å liste meg ut, men de senser nok den minste lyd og bevegelse.

Dette bildet er fra der jeg bodde før, men der kom jeg ikke så tett innpå de. Det er også sjelden man ser de midt på lyse dagen slik som her; som oftest kommer de frem når det har mørknet eller tidlig på morgenen.

Jeg er så fascinert av disse dyrene. Hageeiere som får ødelagt hagen sin, er nok ikke så begeistret, men det er jo egentlig vi mennesker som på grunn av den voldsomme utbyggingen, har beveget oss inn på deres leveområder. Selv om det også hender at byggeprosjekt må vike til fordel for hjorten.

Har dere forresten hørt hjortebrøl? Første gangen jeg opplevde det forsto jeg ikke hva det var. Trodde nesten jeg drømte for hver gang jeg forsvant inn i drømmeland, kom lyden. Hannene er i brunst fra slutten av september til ut oktober, så de brøler for å markere seg. En ren maktkamp mellom bukkene om hvem som er sterkest osv.

Nesten som mannfolk som skal tøffe seg 😉

Det er en mektig lyd som ikke kan sammenlignes med noe annet. Veldig spesielt å høre på det og utrolig fascinerende!

6 kommentarer
    1. Det er så herlig å ha naturen og dyra så nære inntil stuevinduene. Jeg har nok ikke sett hjorten her jeg bor, men for litt siden kom et rådyr spaserende forbi blokken ovenfor. Selvsagt hadde jeg ikke noe mobil eller kamera i nærheten da. Håper du får en fin lørdag, klem 🤗

      1. Det er mye hjort ved blokkene der mine foreldre bor. Enkelte av de er veldig tamme og det er ikke uvanlig å se de på dagtid heller. Rådyr tror jeg ikke at jeg har sett.

    2. Så herlig. Er flotte dyr. Godt å bo nært skogen. Håper du får sett dyra når det er lyst. Er ikke hjort her jeg bor. Mest elg, og snart starter jakten. Bestanden er blitt så stor. Har havet og topp utsikt. En morgen satt Havørna i fjæra og hvilte seg. Håper du får en fin lørdag.

      1. Det er fascinerende med dyr og natur. I sommer ferierte jeg på en øy ved havet og da så jeg mange havørn. Utrolig mektige dyr!

        God helg til deg! 😊

      1. Jeg må tilstå at det gikk litt kaldt nedover ryggen min første gangen. Forsto ikke hva det var først.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg