«You are either with us, or against us»

Influenser Kristin Gjelsvik valgte å bytte ut det tradisjonelle bunadsforkleet med et omsydd Palestinaskjerf. Dette har skapt… ja, nesten en muntlig krig i kommentarfeltene.

Skjermdump av Kristin Gjelsviks Instagram

Ytringsfriheten er nedfelt i paragraf 100 i grunnloven og sier:

alle har rett til å gi uttrykk for det de mener. Men det er begrensninger, det er ikke tillatt å fremsette trusler, krenke privatlivet, lage utsagn som diskriminerer eller er hatefulle. Ytringsfriheten er en forutsetning for demokrati.

Så vidt jeg kan bedømme har ikke Kristin Gjelsvik fremsatt trusler, krenket noens privatliv, kommet med diskriminerende eller hatefulle utsagn. Hun har ganske enkelt gitt uttrykk for sin mening.

Likevel mener noen hun bør straffes. Hvorfor i alle dager skulle hun det? Hun har da vitterlig ikke gjort noe ulovlig? Man kan selvsagt mene hva man vil om selve handlingen, men påstander om straff faller på sin egen urimelighet. Selv er jeg ikke for brenning av religiøse bøker. Ei heller flaggbrenning. Jeg ser på dette som respektløse handlinger, men det er likefullt lovlig uansett hva jeg måtte mene. Og mene noe kan jeg, vi er nå heldige slik i Norge. Vi kan mene og si ganske mye uten at det får særlige konsekvenser.

Når jeg leser kommentarfeltet under hennes innlegg på instagram, forstår jeg hvorfor situasjonen i Midtøsten er så fastlåst som den er. For selv her i landet er det en voldsom sort/hvit tenkning. Enten er man for eller så er man i mot. «You are either with us, or against us». En slik tenkemåte skaper bare en voldsom polarisering, man må faktisk ikke være det ene eller det andre. Om man viser sin solidaritet til ett folkeslag i en krigssituasjon, betyr ikke det at man hater den andre parten.

Her er ingen vinnere, det er kun tapere på begge sider. Og barna er de største taperne av de alle.

Derfor forundres jeg litt over den massive kritikken som er kommet. Jeg må si det. At et omsydd palestinasjal skal provosere mer enn det faktum at 15.000 barn er drept og at mange tusen lever i den største nød, det er for meg komplett uforståelig.

8 kommentarer
    1. Personlig så syntes jeg ikke det passer med et Palestina skjerf på bunaden, men hun har selvsagt all rett i å gjøre som hun vil. Jeg har ikke lest kommentarene hun har fått, men kan godt tenke meg hvordan de er formet. Folk er så frekke og rå i kommentarene sine, og jeg er sikker på at de fleste ville aldri våget å si det samme til henne ansikt til ansikt.

      1. For å si det sånn, jeg er egentlig ikke for å bruke fargerike skjorter til en bunad heller jeg. Jeg er tradisjonell slik. Men synes det er tøft og modig å fronte meningen sin på denne måten. For det er jo en sterk ytring som hun må ha visst ville skape debatt, men kanskje ikke så mye som det ble.

    2. Jeg regner med at hun ikke hadde det skjerfet for å pynte seg, men for å komme med en ytring 🙂 Og det synes jeg er en stille og fredelig måte å gjøre det på. Det er sin mening hun vil ha fram. Og det får hun. At det er krig i verden er ikke rart, helt enig. Når folk er omtrent som barn i en sandkasse, så blir det bråk. I stor eller liten skala.

      1. Klart hun gjorde dette for å få frem en mening. Et mektig symbol. Og så kan man jo være enig eller uenig, men det var slik hun valgte å gjøre det. Modig gjort i mine øyne 👏🏻

    3. At Kristin brukte palestinaskjerfet var hennes form for ytring. Hun Loven om ytringsfrihet på sin side. Syns det er verre med voldelige demonstrasjoner.

      Jeg er selv gammeldags, og jeg reagerer på når det har blitt fargede bunadsskjorter. Han kjendislegen (husker ikke navnet hans) brukte palestinaskjerf 17.mai. Han har ikke fått den massive kritikken.

      Ikke rart det er krig i verden når folk er i harnisk over en stille og fredelig demonstrasjon uten vold.

      Ønsker deg en superfin mandag, og en kjempefin og god uke ❤️🥰

      Purr, purr og klem fra Toril og kattene

      1. Forstå det den som kan. Ja, jeg er faktisk også litt gammaldags på det punktet og ville ikke pyntet bunaden min med annet enn det som hører til, men mener det må være opp til hver enkelt hva de gjør.

    4. Støttes! Beste blogginnlegget jeg har lest på lenge, – takk! Det var en original måte å bringe budskapet ut på, men enig i at det ikke er særlig fint til bunad.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg