Mat som rus

Jeg kom over et intervju med Eirik Newth for en tid tilbake der han fortalte om sin kamp mot overspising. Han skriver også blogg om dette temaet.

Jeg ble sittende og lese – jeg har jo selv skrevet om dette tidligere og kjente meg veldig igjen. Det er vanskelig å få stilt en diagnose i Norge i dag da overspising ikke er anerkjent som en spiseforstyrrelse. Likevel er det mange som lider av dette. Det er ikke alle som utvikler fedme, noen har høy forbrenning som gjør at de ikke legger på seg så lett. Andre regulerer det ved å slanke seg noen kilo innimellom. Så er det slike som meg, som legger på seg bare ved å se på en sjokolade.

Men felles er at vi (mis)bruker mat for å døyve noe inni oss. Vi overspiser for å få bukt med vonde følelser eller erstatte de vonde følelsene med noe annet. Newth kaller overspisingen for emosjonell spising og det var noe mitt ene innlegg også handlet om.

Første gangen jeg kan huske at jeg brukte mat eller snop som trøst var da jeg bodde i England. Jeg hadde en enorm lengsel etter de hjemme og eneste trøsten var å døyve smerten med mat. På samme måte som en alkoholiker drikker for å glemme.

Det samme skjedde da min farmor døde. Og gradvis kom kiloene. Jeg klarte å ta av, men det tok ikke lang tid før de – og flere – var på plass igjen. Jeg gikk i samme felle som så mange før meg. Nye slankekurer fulgte, mer eller mindre mislykkede. I bunn lå en depresjon som jeg til da ikke hadde tatt tak i. Mange år senere ble det oppdaget at jeg hadde lavt stoffskifte og det hadde jeg nok hatt lenge uten at det ble fanget opp. Det var nok mange faktorer som spilte inn, men det hjalp ikke på depresjonen å gå ubehandlet så lenge.

Jeg var inne i en negativ spiral der kosemat var det eneste som «hjalp». En kortvarig hjelp da, for etterpå føler man seg som en dritt. Fastlegene ser at du er overvektig og kommer med formaninger om at du må endre kosthold, men ingen spør hvorfor det er blitt slik.

I dag er jeg sterkere, mye takket være slankemedisinen jeg går på, men også fordi jeg er på et bedre sted i livet. Likevel kan jeg fortsatt ha dager der jeg får akutt lyst på noe. Pga medisinen begrenser det seg naturlig, men én dag skal jeg jo klare meg uten den. Tror derfor det er lurt å bruke god tid på veien ned slik at både kroppen og hodet venner seg til den nye vekten. 

Jeg kommer nok ha problemer med overspising lenge, kanskje for resten av livet. Psykologen min fortalte om mindfull spising, noe Newth også nevner som en av metodene han bruker for å få bukt med lysten. For det vil alltid være fristelser og hendelser som trigger spiselysten. Vi må jo ha mat, ikke sant? Mat er forbundet med de fleste store begivenheter i livet. Vi bruker mat for å feire, for å sørge (gravøl), som kos osv. Newth nevner julen som en av triggerne. Jeg vil også trekke frem ferien. Selv om man har de beste intensjoner om å leve sunt så forbindes jo ferie med lettvint mat, is og kanskje litt mer alkohol enn det man er vant til.

Likevel har jeg denne ferien klart å ta av – til tross for at jeg ved et par anledninger sprakk så det sang. Men – en sprekk eller to er ingen katastrofe så lenge man klarer å hente seg inn igjen. Og det klarte jeg heldigvis. 

2019 vs 2022
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg