Besøk på Kungliga slottet

Over 17000 skritt både i går og i dag. Tre svært begivenhetsrike dager har dette vært. I går ble det først besøk på Stockholm slott og etterpå ferge ut til Djurgården hvor vi gikk til Rosendal slott.

Stockholms slott eller Kungliga slottet, er et av Europas største. Det sto ferdig i 1754 (arbeidene fortsette i ca 20 år til), og ble bygget på samme sted som det gamle slottet Tre Kronor, som brant ned i 1697.

Her er konseljrommet, der det formelle bytte av en regjering skjer. Er også her kongen informerer regjeringen når et nytt kongelig barn har kommet til verden.

Jeg husker ikke hva alle disse rommene het, men det er mye gull og glitter.

Vi var også på en jubileumsutstilling «Vasa till Bernadotte 1523 – 1973 – 2023, samt at vi så på riksregaliene. Kong Carl Gustav feirer 50 år på tronen i år så det var litt artig å få med seg den jubileumsutstillingen.

Døpefont og vugge

Hvis dere har sett bilder fra de kongelige dåpene i Sverige, vil dere kjenne igjen vuggen. Etter dåpen legges nemlig babyen i den, mens de kongelige hilser på gjestene.

Kronen til venstre er Sveriges kongekrone fra 1561. Kamédiademet er dét diademet både dronning Silvia og kronprinsesse Victoria hadde på seg da de giftet seg.

Neste innlegg blir fra besøket på Djurgården.

2 kommentarer
    1. Takk for et veldig interessant innlegg med fine bilder og historie. Jeg elsker jo sånt, og dette er steder jeg også ville besøkt om jeg hadde dratt til Stockholm. Ønsker deg en fortsatt fin 1 mai, klems 🤗

    2. Sen tilbakemelding, Vera, beklager det. Men åååå, du skulle tatt turen. Jeg skal skrive et innlegg i dag, tenkte jeg for har masse flere bilder 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg