Nei til fyrverkeri

Er det noe jeg blir provosert av, er det de som ikke kan klare å holde seg til reglene for når de har lov til å skyte opp fyrverkeri. Egentlig er jeg imot alt av fyrverkeri for jeg forstår ærlig talt ikke hva som er så gøy med å skyte opp når man vet at det er så mange dyr som er redde. Og jeg snakker ikke bare om husdyr som hunder og katter, men alle dyr. Hvert år utsettes de for unødig stress og skader, og i verste fall død.

Vet ikke hvor mange nyttårsaftener jeg rigget meg til i kjelleren med noen av hundene da klokken nærmet seg 24. Med musikken på full guffe for å overdøve smellene, men hva hjalp det når det allerede hadde smelt jevnlig gjennom hele dagen? Skaden var jo allerede skjedd. Ikke hjalp det med beroligende piller heller for de var like redde. Å se en hund så redd, så skjelvende av angst mens den sikler, er forferdelig.

Bilde fra Pinterest

Jeg skrev et blogginnlegg om dette en gang og fikk noen indignerte motinnlegg. Den ene bloggeren var sååå luta lei disse innleggene. For hva med ungene? Skulle ikke de få oppleve fyrverkeriet? Da måtte jo vi forstå at det måtte skytes opp før de la seg.

Nei, så lenge er ungene er så små at de ikke kan være våkne til kl er 24, vet de heller ikke ikke hva de «går glipp av». Lær de heller respekt for dyrene og for naturen. Selv hadde vi aldri fyrverkeri da jeg var liten. Jeg føler ikke at jeg gikk glipp av noe av den grunn.

Skal man absolutt ha fyrverkeri, burde det vært i det offentliges regi. Da ville det i det minste vært i kontrollerte former og innenfor et kortere tidsrom. Da ville det også vært lettere for de med dyr å ta sine forholdsregler.

3 kommentarer
    1. God Nytt år 🥳🎉 Her i Oslo syntes jeg de var flinke til å overholde tiden for når de kunne sende opp fyrverkeri. Det var helt stille før kl 18, og så var det noen få som sende opp litt før det roet seg fram til midnatt. Jeg syntes nok det er veldig koselig med fyrverkeri, men syntes kanskje at det heller burde være noe offentlig i stedet for at alle skal sende opp. Jeg er enig med deg angående at man MÅ sende opp tidlig for at ungene skal få se. Er de for små skjønner de det ikke allikevel. Når jeg var barn så gikk jeg å la meg til vanlig tid, og så vekket foreldrene mine meg å spurte om jeg ville se på fyrverkeriet. Noen ganger ble jeg med ut, i mens andre ganger var jeg trøtt og ville bare sove. Ha en fin nyttårsdag 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg