Mine tanker rundt bruk av slankesprøyter

Jeg legger meg aldri borti hvordan andre lever sine liv. Det er så mye man ikke vet, så mye man ikke ser. Så selv om jeg ikke alltid klarer å forstå andres valg, prøver jeg likevel å tenke at det er en grunn til at folk tar de valgene de tar. Det handler i bunn og grunn om respekt. For å få andre til å respektere deg, dine valg og dine meninger, må også du vise at du respekterer andres valg og meninger.

Jeg har i 2 1/2 år nå gått på slankesprøyte. Og bare for å si det; for meg er dette ingen quick fix! Det var et stort steg å ta for meg den gangen jeg fikk dette tilbudet. Jeg ville jo helst ha klart å ta av på egenhånd, altså uten hjelp av medisiner av noe slag. For som med alt annet av legemidler, kan det følge med en rekke bivirkninger. Det forskes blant annet på om disse medisinene kan føre til økt selvskading og selvmordsforsøk. Jeg har til nå heldigvis ikke hatt noe bivirkninger å snakke om, annet enn litt treg mage innimellom.

Jeg vet godt hva som førte til min overvekt. Jeg skal være ytterst forsiktig med å si at jeg har en overspisingslidelse for den diagnosen har jeg aldri fått. Men at det har tendert mot overspising i perioder, er det lite tvil om. Langvarig depresjon førte til at energien ble laber. Jeg orket ingenting. Hver gang livet gikk meg i mot, tydde jeg derfor til snop. Overspisingen dempet på en måte de vonde følelsene, men det er jo en kortsiktig lindring. For etterpå kommer som regel skammen og skyldfølelsen.

Det ble en vond sirkel. Og i tillegg ble jeg altså diagnostisert med en sykdom som sammen med lav forbrenning, ikke gjorde saken bedre.

Det er så lett å si til noen som sliter med vekten at «det er bare å ta seg sammen». Men det man skal være klar over er at overvekt trenger hverken ha med manglende viljestyrke eller lite selvkontroll å gjøre i det hele tatt. For noen handler det faktisk om at hormonene ikke spiller på lag med kroppen. Hormoner kan faktisk både direkte og indirekte være med på å påvirke vekten. Selv hadde jeg jo tidligere klart å ta av på «gammelmåten», men nå var det som kiloene satt som limt på kroppen.

Som jeg skrev; jeg skulle gjerne klart dette uten å måtte ty til hjelp. Samtidig er jeg glad for dette har gitt meg håp. Jeg har brukt 2 1/2 år på de 20 kiloene jeg til nå har tatt av. Jeg har overhodet ikke noe hastverk. Jeg har gjort feil underveis, gått på noen smeller, men det lærer jeg av. Hodet må følge kroppen og det er ikke alltid så lett. I hodet mitt er jeg fremdeles over 100 kilo, selv om vekten forteller meg noe annet. Det er rart det der.

Jeg tror mye av kritikken som er kommet skyldes at enkelte leger er blitt litt vel slepphendte når det kommer til å tilby pasienter slankesprøyter. At selv de som kun har noen få kilo å ta av, får resept.

Det er jeg sterkt imot.

Dette bør være en slags siste løsning for de med fedme, for å unngå slankeoperasjon som jo er et mye mer omfattende inngrep. Og som heller ikke er uten en viss risiko.

5 kommentarer
      1. Ja, en dag skal jeg jo slutte. Jeg antar det blir å gå på en vedlikeholdsdose en stund, men det blir i samråd med legen min.

    1. Ja når det er behov for den sprøyten, da er det DET valget som må taes for den enkelte. Så er det vel en nedtrapping?
      Lag deg en fin dag 🙂

      1. Ja, blir vel å gå på vedlikeholdsdose en stund. Det antar jeg er en lavere dose. Jeg ser jo at det er de som raser ned i vekt, men det har ikke jeg gjort. Jeg bruker tid og det er bra,

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg