Stilleste gutten på sovesal 1 er gått bort

I dag kom den triste nyheten om at Lillebjørn Nilsen var gått bort. Det gjorde inntrykk. Lillebjørn var en av de mest markante visesangerne i Norge, om ikke den mest markante.

Sanger som «Bysommer», «Stilleste gutt på sovesal 1» og «Tanta til Beate» gir meg assosiasjoner til min barndoms sommer. Noen av melodiene og tekstene vekker så store følelser inni meg at det nesten gjør litt vondt. Det er kanskje det vemodet jeg oppfatter ligger i hans tekster, som treffer meg så hardt. Hans kjærlighet til Oslo, byen han vokste opp i. Lengselen.

Han var kunstner på godt og vondt. Og til tross for valget om å bli artist, trivdes han ikke i rampelyset. Jeg er glad han fikk oppleve å bli utnevnt til Ridder 1. klasse av Den Kongelige Norske St. Olavs Orden. Denne utmerkelsen fikk han i 2022.

Hvil i fred.

5 kommentarer
    1. Det var en trist nyhet å få når sjekket avisene 🥹 Musikken hans har jo fulgt meg siden jeg var barn eller kanskje tidlig i tenårene, og når jeg lærte å spille gitar var det hans sanger som jeg øvet meg på ❤️

    2. Det var en trist nyhet å få når sjekket avisene 🥹 Musikken hans har jo fulgt meg siden jeg var barn eller kanskje tidlig i tenårene, og når jeg lærte å spille gitar var det hans sanger som jeg øvet meg på ❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg