Lompechips

Fredag var tidligere ensbetydende med snop. Jeg bare «måtte ha» noe den dagen. Som regel ble det kjøpt inn alt for mye slik at jeg hadde rester igjen til dagen etter. Men ikke nok i mitt hode så da måtte jeg kjøpe litt til. Det var ikke småtterier jeg satte til livs enda til at jeg var langt forbi det å være mett. Jeg vil vel heller karakterisere det mer som å være «stuffed», synes det er mer betegnende enn ordet «stappa». Med «stuffed» ser jeg for meg en fylt kalkun og det er akkurat slik jeg til tider følte meg.

Det har tatt laaaang tid å snu denne tankegangen. Nå er det ikke lenger slik at jeg MÅ ha noe når fredagen kommer. Og de gangene jeg unner meg noe, kjøpes det inn mye mindre og jeg fortsetter heller ikke snopspisingen dagen etterpå. Jeg har fremdeles dager innimellom der jeg sprekker, men de blir heldigvis sjeldnere og sjeldnere.

Jeg prøver også å finne sunnere alternativer, men heyyy… la oss være ærlig. Har jeg lyst på sjokolade er det Helnøtt, Stratos eller Chrispo som gjelder. IKKE de mørke sjokoladene som anses å være sunnere. Har jeg lyst på chips med dipp, er det nytteløst å bytte ut chips med grønnsaker.

Men ingen regel uten unntak. Nøtter er både sunt og godt (i små mengder vel og merke), og her synes jeg faktisk de usaltede er vel så gode som de med salt. Og – i det siste har jeg fått sansen for lompechips(!). Jepp, lompechips, du leste riktig. Sprø og god, og faktisk et meget godt alternativ til nachos.

Det har jeg laget meg i kveld. Som tilbehør har jeg guacamole (hjemmelaget) og litt lettrømme.

Oppskrift liten porsjon:

4 lomper

Du smører lompene med raps- eller olivenolje, og strø over det krydderet du liker. Du kan også toppe med revet ost, men det har ikke jeg prøvd ennå.
Så deler du lompen i små «pizzastykker».
Stekes på 225 grader i 7-12 minutter (kommer an på ovnen. Følg med så de ikke blir svidd).
De er ferdige når de er blitt sprø.

Bon Apetite og fortsatt god fredag!

2 kommentarer
    1. Fornuften min sier meg alltid på fredagen la være, men så er det en egen avdeling oppe i hode som ikke helt er enig i det… Klarte å la være denne fredagen og i går 🥰 Takk for tipset til lompene, skal jammen prøve det. Ha en fortsatt fin søndag 🤗

      1. 🤣🤣 Kjenner til det der ja, men heldigvis har det blitt bedre. Ønsker deg også en fortsatt fin søndag 🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg