Krig og fred og religion og politikk og sånn…

Kristi Himmelfartsdag er en kristen helligdag som feires av kristne over hele verden til minne om da Jesus for til himmelen. For meg personlig betyr den ingenting annet enn (igjen) en kjærkommen fridag.

Jeg er ikke kristen og har aldri vært det. Jeg sto lenge i det som var statskirken fordi jeg var døpt, men da statskirken opphørte i 2012, valgte jeg å melde meg ut av Den norske kirke. Hadde foreldrene mine fått bestemme den gangen jeg var baby, ville jeg i utgangspunktet aldri blitt døpt, men de gav seg etter påtrykk fra familien. Det var jo fremdeles vanlig den gangen at barn ble døpt – i dag velger flere og flere å ha navnefest i stedet for. En fin markering uten noe religiøst innhold.

Min påstand er at dåp for de fleste nok er mer tradisjon enn at de virkelig TROR.

Jeg respekterer de som tror, uavhengig av hvilken religion de tilhører, men forstå, det kan jeg ikke. For meg er det ubegripelig at noen fullt og helt kan tro på jomfrufødsel, oppstandelse fra de døde og himmelfart. All fornuft tilsier at dette er umulig. Og det som gjør det enda mer absurd, er at de samme kan hånle av mennesker som påstår de ser engler og spøkelser.

by Pexels via Pixabay.

Hva gjør det ene mer rett enn det andre? Fordi det står nedskrevet i en sort bok? En bok som ble til ved muntlige fortellinger for så å bli skrevet ned. Bibelen er forøvrig heller ikke én fysisk bok, men består av forskjellige fortellinger, profetier, salmer osv.

At religion er roten til det meste av ondskapen i verden, tror jeg vi trygt kan slå fast. Det er det nok av eksempler på opp gjennom tidene. Korstogene i middelalderen til konflikten i Nord-Irland på 1900-tallet for eksempel. Og nå; krigen i Midtøsten…

Det snakkes om hellig krig, men aldri har vel to ord passet mindre sammen. Krig kan aldri være hellig, det er kun destruktivt og trist.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg