Gratulerer med dagen!

Dette blir en særdeles stille og rolig dag. I skrivende stund sitter jeg ute med kaffikoppen (kaffiglasset?) og bare nyter roen. Plenen burde vært klippet, men det gjør jeg ikke i dag. Det er noe jeg har med meg fra barndommen; 1. mai skulle ikke brukes til å jobbe. Det var nok av de som på død og liv bare «måtte» jobbe ute akkurat denne dagen, en ren provokasjon.

Jeg skjønner jo at noen må jobbe, også denne dagen. Bøndene f.eks. Men akkurat det å bruke  arbeidernes dag til å spre møkk, kunne vel ikke bli sett på som noe annet som kun ren vilje til å provosere. Eller? I hvert fall fra noen. Nå tror jeg forresten (mener å ha lest det) at dette var mer vanlig før. I dag oppfordres de vel til å la det være akkurat denne dagen. Før var det også større forskjeller mellom bønder og arbeidere, og grupperingene sto sterkere mot hverandre.

Som jeg skrev i går; for meg er 1. mai først og fremst en ren fridag. Men jeg har aldri vært den som har stått på barrikadene. Jeg har selvsagt mine meninger og jeg vet hvor jeg befinner meg rent politisk, men jeg er ikke så engasjert. Vi er forskjellige og det må vi bare respektere.

Derfor bryr ikke jeg meg om om naboen i dag skulle finne på å klippe plenen, vaske vinduer, male osv. Vi som bor vestpå vet jo at vi må benytte oss av sjansen til å få dette gjort de dagene været tillater det. Dette gjelder jo i høyeste grad også for bøndene. Er det noen som er avhengig av været, så er det de.

Men av respekt for de som tok kampen, som sto på barrikadene, som har stått i bresjen for at vi i dag har det så bra som vi faktisk har det:

Gratulerer med dagen!

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg